Please use this identifier to cite or link to this item:
http://mcuir.mcu.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/1204
Title: | แนวทางการพัฒนาแบบวัดและประเมินผลออนไลน์สำหรับการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 |
Other Titles: | แนวทางการพัฒนาแบบวัดและประเมินผลออนไลน์สำหรับการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 |
Authors: | รอดนิยม, อภิชาติ |
Keywords: | การประเมินการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21, แบบวัดและประเมินผลออนไลน์, ทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 21st Century Learning Assessment, Online Assessment, 21st Century Learning Skills |
Issue Date: | Feb-2024 |
Publisher: | วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์ |
Citation: | elearning, MOOC, etesting |
Series/Report no.: | ปีที่ 11 ฉบับที่ 2; |
Abstract: | บทความวิชาการนี้นำเสนอแนวทางการพัฒนาแบบวัดและประเมินผลออนไลน์สำหรับการเรียนรู้ใน ศตวรรษที่ 21 การเรียนรู้แบบดั้งเดิมกำลังถูกท้าทายด้วยเทคโนโลยีใหม่ ๆ การวัดและประเมินผลการเรียนรู้จึงต้องพัฒนาไปพร้อมกับการเปลี่ยนแปลงเหล่านี้ การวัดและประเมินผลออนไลน์เป็นแนวทางใหม่ที่ช่วยให้สามารถประเมินผลการเรียนรู้ของผู้เรียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ ตอบสนองต่อทักษะที่จำเป็นในศตวรรษที่ 21 และตอบสนองต่อการเปลี่ยนแปลงของโลกยุคใหม่ การเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 เน้นทักษะที่หลากหลายมากกว่า แค่ความรู้ในเนื้อหาวิชา รูปแบบการวัดและประเมินผลแบบดั้งเดิม ไม่สามารถประเมินทักษะเหล่านี้ได้อย่างมี ประสิทธิภาพ รูปแบบออนไลน์มีศักยภาพที่จะช่วยให้การวัดและประเมินผลมีประสิทธิภาพมากขึ้น สามารถรองรับ รูปแบบการวัดและประเมินผลที่หลากหลาย สามารถประเมินผลผู้เรียนแบบเรียลไทม์ และสามารถให้ข้อเสนอแนะแก่ผู้เรียนได้ทันที บทความนี้นำเสนอแนวทางการพัฒนาแบบวัดและประเมินผลออนไลน์ โดยเริ่มจากการวิเคราะห์ทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ที่เกี่ยวข้อง ประกอบด้วยทักษะการคิดขั้นสูง ทักษะการแก้ปัญหา ทักษะการคิดสร้างสรรค์ ทักษะการสื่อสาร ทักษะการทำงานร่วมกัน ทักษะสารสนเทศและสื่อดิจิทัล จากนั้นจึงพิจารณารูปแบบการประเมินที่เหมาะสมกับแต่ละทักษะ โดยใช้หลักการวัดและประเมินผลที่เน้นกระบวนการเรียนรู้มากกว่าผลลัพธ์และเน้นการให้ข้อมูลย้อนกลับเพื่อพัฒนาผู้เรียน การพัฒนาแบบวัดและประเมินผลออนไลน์สำหรับการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 จะช่วยให้การประเมินการเรียนรู้มีประสิทธิภาพมากขึ้น โดยสามารถวัดและประเมินทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ได้อย่างครอบคลุมและหลากหลาย ส่งผลให้ผู้เรียนสามารถพัฒนาทักษะที่จำเป็นสำหรับการดำรงชีวิตและการทำงานในยุคดิจิทัลได้อย่างมีประสิทธิภาพ This academic article presents a guideline for developing online assessment and evaluation models for 21st - century learning. Traditional learning is being challenged by new technologies, and learning assessment and evaluation must evolve alongside these changes. Online assessment and evaluation is a new approach that allows for the effective evaluation of student learning outcomes, addressing the skills needed in the 21st century and responding to the changes in the modern world. 21st-century learning emphasizes a wide range of skills beyondjust content knowledge. Traditional assessment and evaluation models cannot effectively evaluate these skills. Online models have the potential to make assessment and evaluation more efficient, support a variety of assessment and evaluation formats, provide real - time feedback to students, and provide immediate feedback to students. This article presents a guideline for developing online assessment and evaluation models, starting with an analysis of the relevant 21st - century learning skills, including higher - order thinking skills, problem - solving skills, creativity, communication skills, collaboration skills, and information and digital literacy skills. The article then considers the appropriate assessment formats for each skill, using assessment and evaluation principles that emphasize the learning process over the outcome and focus on providing feedback to improve student learning. The development of online assessment and evaluation models for 21st - century learning will help to make learning assessment more effective. It will enable the comprehensive and diverse assessment of 21st-century learning skills, allowing students to develop the skills necessary for life and work in the digital age effectively. |
URI: | http://mcuir.mcu.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/1204 |
ISSN: | ISSN : 3027-8597 (Online) |
Appears in Collections: | ส่วนเทคโนโลยีสารสนเทศ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
03 บทความวิชาการ แนวทางการพัฒนาแบบวัดและประเมินผลออนไลน์สำหรับการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21.pdf | 196.38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.