Please use this identifier to cite or link to this item: http://mcuir.mcu.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/1203
Title: MOOCs : โอกาสใหม่เพื่อการศึกษาในยุคแห่งการเปลี่ยนแปลง
Other Titles: MOOCs: A NEW OPPORTUNITY FOR EDUCATION IN THE ERA OF CHANGE
Authors: รอดนิยม, อภิชาติ
Keywords: บทเรียนออนไลน์รูปแบบมู้กส์ MOOCs, เทคโนโลยีดิจิทัล, การเรียนรู้ตลอดชีวิต
MOOCs, Digital Technology, Lifelong Learning
Issue Date: Mar-2024
Publisher: วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์
Citation: elearning, MOOC, etesting
Series/Report no.: ปีที่ 11 ฉบับที่ 3;
Abstract: มู้กส์ (MOOCs) หรือ Massive Open Online Courses คือ รูปแบบการเรียนรู้แบบใหม่ที่เข้ามามีบทบาทสำคัญในยุคดิจิทัล ด้วยการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อเปิดโอกาสให้ผู้คนจากทั่วโลกสามารถเข้าถึงการศึกษาที่มีคุณภาพได้อย่างเท่าเทียม โดยไม่จำกัดเพศ วัย การศึกษา สถานที่ หรือเวลา จุดเด่นของ MOOCs คือ ความยืดหยุ่นผู้เรียนสามารถเรียนรู้ได้ทุกที่ ทุกเวลา ตามความสะดวกของตนเอง เปิดโอกาสให้ผู้เรียนสามารถเรียนรู้จากผู้เชี่ยวชาญจากทั่วโลก โดยไม่ต้องเสียค่าใช้จ่าย มีความหลากหลายด้านหลักสูตรให้เลือกเรียนมากมาย ตอบสนองความสนใจและความต้องการของผู้เรียน ส่งเสริมให้ผู้เรียนมีส่วนร่วมในการเรียนรู้ ผ่านกิจกรรมออนไลน์ต่าง ๆ บทบาทของMOOCs ในยุคดิจิทัลเป็นการส่งเสริมการเรียนรู้ตลอดชีวิต ช่วยให้ผู้เรียนสามารถเรียนรู้ได้อย่างมีประสิทธิภาพสามารถเข้าถึงการศึกษาที่มีคุณภาพ โดยไม่ต้องคำนึงถึงข้อจำกัดด้านภูมิศาสตร์หรือเศรษฐกิจ สามารถพัฒนา ผู้เรียนให้มีทักษะใหม่ ๆ ที่จำเป็นสำหรับการทำงานในยุคดิจิทัล สร้างสังคมแห่งการเรียนรู้ ให้ผู้เรียนเชื่อมต่อและแลกเปลี่ยนความรู้กับผู้เรียนคนอื่น ๆ จากทั่วโลก MOOCs มีศักยภาพที่จะเปลี่ยนแปลงรูปแบบการเรียนการสอนในอนาคต สถาบันการศึกษาควรพิจารณานำ MOOCs เข้ามาเป็นส่วนหนึ่งในการวางแผนการจัดการศึกษาเพื่อขยายโอกาสทางการศึกษา ปรับรูปแบบการเรียนการสอนให้สอดคล้องกับความต้องการของผู้เรียน และสร้างสังคมการเรียนรู้ที่เปิดกว้างและมีส่วนร่วม บทความวิชาการนี้นำเสนอ MOOCs ในโอกาสใหม่เพื่อการศึกษาในยุคแห่งการเปลี่ยนแปลง ซึ่งเปรียบเสมือนกุญแจช่วยไขประตูสู่การศึกษาที่มีคุณภาพ และสร้างสังคมแห่งการเรียนรู้ที่ยั่งยืนสามารถเผชิญกับความท้าทายในยุคดิจิทัลได้อย่างมีประสิทธิภาพ MOOCs or Massive Open Online Courses are a new form of learning that has becomeimportant in the digital age. They use information technology to provide people from all over theworld with equal access to quality education, regardless of gender, age, education, location, ortime. The key features of MOOCs are their flexibility: learners can study anywhere, anytime, attheir own convenience; they provide the opportunity to learn from experts from around theworld at no cost; they offer a wide variety of courses to choose from, catering to the interestsand needs of learners; and they encourage learner participation through various online activities. The role of MOOCs in the digital age is to promote lifelong learning. They enable learners to study effectively, access quality education regardless of geographical or economic constraints, develop new skills necessary for work in the digital age, and create a learning community where learners can connect and exchange knowledge with other learners from around the world. MOOCs have the potential to transform the way we teach and learn in the future. Educational institutions should consider incorporating MOOCs into their educational planning to expand educational opportunities, adapt teaching and learning methods to the needs of learners, and create an open and participatory learning society. This academic article presents MOOCs as a new opportunity for education in an era of change. They are seen as a key to unlocking access to quality education and creating a sustainable learning society that can effectively meet the challenges of the digital age.
URI: http://mcuir.mcu.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/1203
ISSN: ISSN : 3027-8597 (Online)
Appears in Collections:ส่วนเทคโนโลยีสารสนเทศ



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.