Please use this identifier to cite or link to this item:
http://mcuir.mcu.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/1066
Title: | ศาสนากับการพัฒนา : ไสยศาสตร์ เครื่องราง |
Other Titles: | Religions and its Development : Magic and Amulets |
Authors: | พระครูธรรมธรมะลิน กิตฺติปาโล พระครูวิภัชธรรมวิจิตร กฤตสุชิน, พลเสน ประเวช, วะทาแก้ว สุพิชฌาย์, พรพิชณรงค์ |
Keywords: | ไสยศาสตร์ เครื่องราง |
Issue Date: | Sep-2561 |
Publisher: | รายงานการประชุมวิชาการระดับชาติครั้งที่ 2 วิทยาลัยสงฆ์นครน่าน เฉลิมพระกียรติ, จังหวัดน่าน |
Series/Report no.: | ;74-80 pp. |
Abstract: | จากการศึกษาเรื่องศาสนากับการพัฒนา : ไสยศาสตร์ เครื่องราง พบว่า ด้านไสยศาสตร์เป็นสิ่งที่หาความแน่นอนหรือแท้จริงไม่ได้ แต่เป็นด้วยอิทธิพลแห่งความเชื่อถือทางศาสนาของสังคม จึงทำให้สามารถดำรงอยู่ได้ โดยสังคมยังยอมรับค่านิยมในการปฏิบัติต่อ Magic ในรูปแบบต่าง ๆ ได้เป็นอย่างดี มนุษย์แม้จะมีการศึกษาระดับใดก็ตาม ยังคงติดอยู่ใน Magic จะมากหรือน้อยก็ขึ้นอยู่กับสภาพจิตใจของแต่ละท่านความกลัวของมนุษย์เป็นต้นเหตุ ดังนั้น Magic จึงสามารถอยู่ในสังคมได้ แม้ว่าโลกจะมีความเจริญเพียงใดก็ตาม ด้านเครื่องราง มนุษย์เป็นผู้คิดค้นวิธีการคิดค้นวิธีการขึ้นมาด้วยความเชื่อมั่นว่าจะได้รับผล หรือประสบสิ่งที่พึงประสงค์ โดยนำความปลอดภัยและสิริมงคลมาให้ ที่เรียกว่า "เครื่องราง ของขลัง" โดยการยอมรับมาควบคุมพฤติกรรมของตนและกลุ่มของตน ในขณะเดียวกัน ก็พยายามรักษาสถานภาพของตนเองด้วยการถือหรือการนิยมเครื่องรางจึงกลายเป็นวัฒนธรรมของสังคมอีกรูปแบบหนึ่ง โดยการปลูกฝังให้อยู่ในความเชื่อถือของคนมาจนถึงปัจจุบัน After studying on religions and its development : Magic superstitions and beliefs about amulets , it was found out that superstition is an issue which is unstable or uncertain but it is an influence of some beliefs in religions in society, hence they still exist. The society still widely accepts the values of the way they treat to magic in different methods. Despite of the advancement of education for humans, magic is still attached to humans whom the level of the magic attachment is varied depending on individual mind. Hence, magic still exists in the society despite of the worlds progression to a higher stage of development. For amulets, humans have created it with the confidence to have its results or to have some desirable experiences from it with the belief that the amulets can give some security, charm and fortune which we called 'amulet' by accepting it as to control our own behaviors and group. At the same time, an individual status is attempted to be kept as well. Hence, believing or having a favor on amulets has become a form of culture of society by cultivating its belief into human belief until the present time. |
Description: | 74-80 หน้า |
URI: | http://mcuir.mcu.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/1066 |
Appears in Collections: | บทความ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ศาสนากับการพัฒนา ไสยศาสตร์ เครื่องราง (กรอกแล้ว).pdf | 2.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.