Please use this identifier to cite or link to this item: http://mcuir.mcu.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/1050
Title: การทดสอบประสิทธิภาพบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง ศีล ๕ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ ๔–๖
Other Titles: Developmental Testing of Computer Assisted Instruction Lesson on Five Precepts for Primary School Grade 4–6
Authors: พระเทพปริยัติมุนี (มีชัย วีรปญฺโญ), ตุวันโน
Keywords: การทดสอบประสิทธิภาพ
บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน
ศีล
Issue Date: Jan-2561
Publisher: วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนและหา ประสิทธิภาพบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง ศีล ๕ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ ๔-๖ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ ๔-๖ โรงเรียนบ้านหอมเกร็ด อำเภอสาม พราน จังหวัดนครปฐมจำนวน ๓๐ คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ บทเรียนคอมพิวเตอร์ ช่วยสอนศีล ๕ และแบบสอบถามเพื่อวัดระดับเจตคติของกลุ่มตัวอย่างที่มีต่อบทเรียน คอมพิวเตอร์ช่วยสอน ผลการวิจัยพบว่า บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนศีล ๕ สูงกว่าเกณฑ์ที่ ก าหนด คือ ๘๐.๐๖/๙๐.๓๔ และเมื่อวัดเจตคติของกลุ่มตัวอย่าง มีค่าเฉลี่ย ๔.๖๓ มีค่าอยู่ใน ระดับดีมาก จากการวิเคราะห์เชิงคุณภาพ โดยการสัมภาษณ์และสังเกต พบว่า นักเรียนแสดง ท่าทีตื่นเต้น สนุก ในการเรียน บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนนี้สามารถนำไปใช้ในการเรียนการ สอนศีล ๕ อย่างมีประสิทธิผล The purposes of this research were two reasons : 1) to develop a Computer Assisted Instruction (CAI) Lesson on Five Precepts 2) to determine efficiency on a Computer Assisted Instruction (CAI) Lesson on Five Precepts, for Primary School Grade 4 – 6. The sample consisted of 30 pupils randomly selected from those registering to study in the semester of 2560 B.E. academic year at Banhomgred School Sampran District Nakorn patom Province. It was found that the efficiency of the computer assisted instruction on Five Precepts for Primary School was in agreement with the established 80.06/90.34. Pupils evaluation of the “CAI-Multimedia on Five Precepts for Primary School Grade 4 – 6” was 4.63 (excellence). Pupil opinion evaluation by interview and by examination of learning shows that the Pupils in the study were reasonably by the of “CAI” exercises in their learning and that they expected to improve their learning on Five Precepts for Primary School. They were also happy. Thus, the “on Five Precepts for Primary School” could be used effectively for teaching and learning.
Description: 11 หน้า
URI: http://mcuir.mcu.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/1050
ISSN: 1905-1603
Appears in Collections:บทความ



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.